maanantai 23. tammikuuta 2017


Kotokouluttajan rooli maahanmuuttajan osaamisen tunnistamisessa 

 

Kotokouluttajan rooli maahanmuuttajan osaamisen tunnistamisessa on tärkeimmillään kotoutumiskoulutusopintojen henkilökohtaistamisprosessin aikana. Siinä pyritään saamaan selville opiskelijan itse kertomat taidot sekä tämän käymien koulutusten sisältö. Tämän tiedonkeruun pohjalta kotokouluttajan tulee informoida mahdollisuudesta tutkinnon tunnistamiseen ja tunnustamiseen sekä auttaa käytännön järjestelyissä. 
 
Lisäksi on tärkeää selvittää, haluaako opiskelija ylipäätään jatkaa kerran valitsemallaan alalla. Etenkin säänneltyjen alojen prosessi on melko kallis, kun esimerkiksi kaikki todistukset on käännätettävä auktorisoiduilla kääntäjillä jne. Usein tarvitaan lisäopintoja (15 op tavallisin) eikä opiskelijan kielitaito välttämättä kotokoulutuksen jälkeen riitä vielä niiden suorittamiseen. 
 
Säänneltyjen alojen osaamisen tunnistamista ja tunnustamista hoitavat esim. OPH (opetusala) ja Valvira (hoitoala). Kotokouluttaja voi laittaa koto-koulutuksen aikana prosessin käyntiin auttamalla opiskelijaa täyttämään viranomaisille lähetettävät, vaadittavat lomakkeet, mutta varsinaiseen tunnistamiseen hän ei voi puuttua mitenkään.  
 
Ammattikorkeakouluilla on oma AHOT-menettely (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen).  
 
Kaikilla ei-säännellyillä toisen asteen koulutusaloilla (esim. myynti, kirjanpito, sihteerit), kouluttaja hyväksilukee ulkomailla suoritettua koulutusta tai tutkinnon osia kuten normaalisti kaikkien opiskelijoiden kanssa.
 
Digiostu, osio 1/Jenni
 

 

2 kommenttia:

  1. Hei

    Kiitos vastauksistanne liittyen osaamisen tunnistamiseen. Hyviä kommentteja ja pohdintoja olette tehneet. Tietysti toivoin, että olisitte pohtineet myös nonformaalin ja informaalin osaamisen käsitteitä vielä selvemmin, mutta ymmärrän kotokouluttajan näkökulman tässä asiassa. Muistakaa kuitenkin vielä se, miten vaikkapa voimaantumisen näkökulmasta voitaisiin tunnistaa myös arki- ja epävirallista osaamista.

    VastaaPoista
  2. Tämä on oikein hyvä pointti. Itse asiassa - oppilaitokseni HOPS-keskusteluissa (ainakin mitä tulee kotoutumiskoulutukseen)tunnistetaan ja kirjataan myös nonformaalin ja informaalin oppimisen tulokset mahdollisimman tarkkaan. Tällä on voimaantumisen lisäksi merkitystä myös opiskelijan oman polun löytämisessä, olkoon kyse sitten jatko-opinnoista tai työelämään siirtymisestä. Se selkeyttää tilannetta paitsi ohjaajalle/kouluttajalle, myös ohjattavalle itselleen.

    VastaaPoista