Kotokouluttajan rooli maahanmuuttajan
osaamisen tunnistamisessa
Kotokouluttajan rooli maahanmuuttajan osaamisen
tunnistamisessa on tärkeimmillään kotoutumiskoulutusopintojen henkilökohtaistamisprosessin
aikana. Siinä pyritään saamaan selville opiskelijan itse kertomat taidot sekä tämän
käymien koulutusten sisältö. Tämän tiedonkeruun pohjalta kotokouluttajan tulee
informoida mahdollisuudesta tutkinnon tunnistamiseen ja tunnustamiseen sekä
auttaa käytännön järjestelyissä.
Lisäksi on tärkeää selvittää, haluaako opiskelija ylipäätään
jatkaa kerran valitsemallaan alalla. Etenkin säänneltyjen alojen prosessi on
melko kallis, kun esimerkiksi kaikki todistukset on käännätettävä auktorisoiduilla
kääntäjillä jne. Usein tarvitaan lisäopintoja (15 op tavallisin) eikä
opiskelijan kielitaito välttämättä kotokoulutuksen jälkeen riitä vielä niiden
suorittamiseen.
Säänneltyjen alojen osaamisen tunnistamista ja tunnustamista
hoitavat esim. OPH (opetusala) ja Valvira (hoitoala). Kotokouluttaja voi
laittaa koto-koulutuksen aikana prosessin käyntiin auttamalla opiskelijaa
täyttämään viranomaisille lähetettävät, vaadittavat lomakkeet, mutta
varsinaiseen tunnistamiseen hän ei voi puuttua mitenkään.
Ammattikorkeakouluilla on oma AHOT-menettely (Aikaisemmin
hankitun osaamisen tunnistaminen).
Kaikilla ei-säännellyillä toisen asteen koulutusaloilla
(esim. myynti, kirjanpito, sihteerit), kouluttaja hyväksilukee ulkomailla
suoritettua koulutusta tai tutkinnon osia kuten normaalisti kaikkien
opiskelijoiden kanssa.
Digiostu, osio 1/Jenni
Hei
VastaaPoistaKiitos vastauksistanne liittyen osaamisen tunnistamiseen. Hyviä kommentteja ja pohdintoja olette tehneet. Tietysti toivoin, että olisitte pohtineet myös nonformaalin ja informaalin osaamisen käsitteitä vielä selvemmin, mutta ymmärrän kotokouluttajan näkökulman tässä asiassa. Muistakaa kuitenkin vielä se, miten vaikkapa voimaantumisen näkökulmasta voitaisiin tunnistaa myös arki- ja epävirallista osaamista.
Tämä on oikein hyvä pointti. Itse asiassa - oppilaitokseni HOPS-keskusteluissa (ainakin mitä tulee kotoutumiskoulutukseen)tunnistetaan ja kirjataan myös nonformaalin ja informaalin oppimisen tulokset mahdollisimman tarkkaan. Tällä on voimaantumisen lisäksi merkitystä myös opiskelijan oman polun löytämisessä, olkoon kyse sitten jatko-opinnoista tai työelämään siirtymisestä. Se selkeyttää tilannetta paitsi ohjaajalle/kouluttajalle, myös ohjattavalle itselleen.
VastaaPoista