Yhteenvetoa monikulttuurisen ohjauksen kompetensseista
Monikulttuurinen tietoisuus
tarkoittaa sitä, että ohjaaja on selvillä omista käsityksistään, arvoistaan ja
ennakkoluuloistaan. Kaikilla ihmisillä on ennakkoluuloja, eikä niistä voi
irtautua, jollei ensin tunnista niitä. Polulla omakulttuurikeskeisyydestä ja
etnosentrismiin on seuraavat askeleet: torjunta, puolustus, minimointi,
hyväksyntä, sopeutuminen ja integraatio. Vasta hyväksynnän asteella ihmiset
alkavat huomata olevansa itsekin kulttuurisia olentoja.
Monikulttuurisia ohjausmenetelmiä
hyödyntävä ohjaaja pyrkii kehittämään kulttuuriin sopivia toimintakeinoja.
Ohjaustilanteissa tarvitaan etnorelativismin lisäksi myös kulttuurista
lukutaitoa. Se on kyky lukea, ymmärtää ja löytää eri kulttuurien merkityksiä
sekä kyky arvioida, vertailla ja ”avata” erilaisia kulttuureja, jotka ovat
toisiinsa kietoutuneita yhdessä paikassa. Tämä haaste koskee ohjauksen molempia
osapuolia.
Kulttuurierojen tuntemus on myös
tärkeää. Ohjaajan on hyvä yrittää ymmärtää kulttuurisesti erilaisen ohjattavan
maailmankuvaa. Toimivassa kulttuurienvälisessä kohtaamisessa tarvitaan
sellaista kulttuuritietoa ja –osaamista eli kulttuurista herkkyyttä, jolla
tunnistaa kulttuuristen käytäntöjen, arvojen ja uskomusten suhteellisuutta.
Sekä positiiviset että negatiiviset
ennakkokäsitykset voivat olla ongelmallisia, mikäli ne ohjaavat tekemään
selektiivisiä havaintoja tai värittävät käsitystä toisesta osapuolesta.
Toisaalta kulttuurisista yleistyksistä voi olla myös hyötyä, jos ne estävät
meitä ajattelemasta jokaisen ihmisen toimivan toisistaan riippumatta täysin
ainutkertaisella tavalla. Stereotypiat ovat (vain) osa totuutta.
Kulttuuritietoinen ohjaus on siis
ohjaustyön ytimessä. Samat lainalaisuudet pätevät kaikkeen ohjaustyöhön:
kunnioitus, kuuntelu, luottamus, oleminen ihmisenä ihmiselle. Eri
kulttuuritaustasta tulleen, eri äidinkieltä puhuvan ohjaamisessa ohjaustyön
ydinasioista tulee olla tietoisempi kuin moni ohjaustyötä vain suomenkielisten
suomalaisten kanssa työarjessaan ehtii. Maahanmuuttajien ohjaus on rinnastettavissa
erityisryhmien ohjaukseen, eri viitekehyksessä vain.
Digiostu, osio 2:
Tiina, Noora ja Jenni
Lukupiirin tekstit:
Eine Pakarinen: Monikulttuurinen ohjaus aikuiskoulutuksessa
(sivut 279-294)
Hei Tiia (eikö niin?), Noora ja Jenni!
VastaaPoistaOn mukava lukea teidän yhteenvetoa monikulttuurisesta ohjauksesta. Jokaisella meillä on omat ennakkoluulomme, ja on mielenkiintoista niihin aina silloin tällöin törmätä.
Kulttuureista oppii vähitellen, kun toimii monikulttuurisessa maailmassa. Sitten on tärkeää huomata, että jokainen on yksilö samalla kuin kulttuurinsa edustaja.
Komppaan teitä niin tuon ajatuksen kanssa, että kaikessa ohjaustyössä pätevät samat perussäännöt. Kulttuurienvälisyys ja kielitaidon puute tuovat siihen sitten oman mukavan mausteensa.
Kaisa